onsdag 20 februari 2013

Charlotte dagen

Denna dag kallar jag Charlotte dagen.
Har haft 2 besök i dag av 2 Charlotte. Först kom Charlotte (Lotta) vid kl 9, hon hade med sig goda blåbärsbullar. Hon ska ju ha en bebis oxå, i början av Juni, så nu börjar det synas, har ju tänkt att kanske sticka något till bebisen, men jag vet inte vad, ska höra med Helen om hon har någon bra beskrivning på något plagg. Vi satt och surrade jag drack kaffe och hon drack saft o åt bulle. Men sen skulle hon iväg vid 10.45.

Sen kl 11 kom Charlotte (Challan). De byte som av varandra =)
Vi satt och surrade och drack kaffe, så bjöd jag på blåbärsbullar, de som Charlotte hade med sig. Men sen skulle hon iväg till stan så hon åkte väl vid halv ett tror jag.
Så det var trevligt med besök.  =)

Igår var jag ju till sjukhuset. Sjuktaxin hämtade mig 10.25, sen skulle han hämta upp en till, men visste inte vart det var, inte jag heller för den delen, är så dålig på vissa gator, så jag ringde Patrik för att höra, så han beskrev vart det va. Kvinnorna där var inte nöjda dels för att han va sen, de hade oxå fått tiden 10.25 att bli hämtad, så jag sa att den tiden fick jag med när jag beställde taxin, sen va hon väl lite stressad för hon skulle vara på sjukan 10.50, så jag sa att du kan ju släppa av dom först för jag har inte tid förrän kl 11, men det visade sig att vi skulle av på samma ställe.

Jag kom då i tid till mitt besök, jag skulle ju träffa kuratorn kl 11, så när jag satt där o väntade så kom sjukgymnasten, hon är alltid så peppad, min rollator hade ju gått sönder lite, så då sprang hon iväg och då kom de som tar blodprov o ropar upp mig (hade tid där kl 12) men då kom sjukgymnasten tillbaka med en ny rollator som jag fick ta. Så gick jag och de fick ta sina blodprov, när det va gjort så kom sjukgymnasten igen så vi ställde in rollatorn i rätt höjd. så nu har jag en ny rollator och den är oxå röd.
Sen blev jag tvungen att gå på toan, äter ju vätskedrivande tabletter. När jag va klar där och kom ut från toan så kom kuratorn.
Tiden där går alltid så fort, pratade en del om döden, det är ju några som har dött. Det jag fick höra är att Pontus kommer att få varje månad en peng om det är fram tills han är 18år, då kan Patrik ta ut en del om man ska köpa nåt fast man måste då skriva en motivering till vad man ska köpa ex moped eller vad det nu kan vara. Vet inte hur mycket det handlar om, men det kan ju vara ett bidrag till körkort, eller när han flyttar hemifrån, de får ju inte gå till skräpsaker.
Blev då påmind om att detta är kanske min sista gång jag får fira hans födelsedag, så ja det kommer bli vilket kalas han än vill ha. Jag gillar dock hemma kalas, men jag vet att han har velat ha på leos lekland, eller kanske nu på det nya stället, så det är bara att börja spara =)

Och JA jag vet att jag skämmer bort han, men sen kan jag inte göra det så nu gör jag det medans jag kan....

När jag var klar hos kuratorn så skulle jag träffa upp Birgitta ( Patriks mamma)  hade faktiskt glömt bort det men såg hennes sms att hon var nere på Kristallen så kom jag ju på det  =/    men då gick vi bort till centralhallen och tog en lunch där, på vägen dit så var jag tvungen att ta en liten paus i den långa korridoren, satt bara en liten stund, sen gick vi bort dit. Det var mycket folk, men vi fick oss ett bord, Birgitta lämnade sin jacka där så ingen skulle ta vår plats. Det var en ganska lång kö, men det gick ändå fort. Efter maten hann vi med en kaffekopp oxå, det smakade bra.
Sen var det dags för läkarbesöket. Hon följde med på det. Tyckte nog att denna läkare nr 6, har varit den bästa. Nu har vi höjt dosen på plåstrena till 125mg och den medicin som jag fick förra gången är höjd till 50mg, så ska jag ringa i nästa vecka om jag känner att det har blivit bättre eller om det är som vanligt med värken. Fick som svar att värken kommer jag nog inte bli helt av med isåfall så kommer jag sova hela tiden för man är så drogad så det vill man ju inte.
Efter läkarbesöket så fick jag en dos med medicin som är stärkande för skelettet den får jag på dagvården. Så vid kl 15 var vi klar. Sen kom min sjuktaxi vid 15.30.

Det kändes på kvällen att kroppen hade fått jobba, även idag har jag haft värk. Hängde upp lite tvätt, kanske 7 plagg va det, det va jobbigt för ryggen, funderar lite på att fråga om en rollator att ha inne, den kan ju vara till hjälp vid såna gånger.

Idag lagade jag maten, det var inte igår... det blev pastagratäng.
Imorgon åker Patrik o Birgitta upp till Boden för att packa ner Leifs saker i lägenheten, de kommer hem på fredag så de har det de gör, först va jag inne på att följa med, fast sen tänkte jag igen att jag fixar nog inte resan och jag kan ändå inte göra så mycket så jag är nog inte till så stor hjälp. Kan ju vara skönt för Patrik att komma hemifrån utan oss oxå, fast det inte är så rolig grej han ska göra.


Igår skulle Patrik hämta ut ny medicin åt mig, då har ju högkostnadsskyddet gått ut, det visste ju inte jag, de grejerna han hämtade ut igår gick på lite över 600kr, sen skulle han hämta ut nya plåster idag och det gick på 650kr, det var ju något som jag inte hade räknat med. Men snart så är jag ju uppe i frikort där igen. Som tur är så har jag  frikort för läkarbesök/sjukhus till 28 maj så allt kommer ju inte nu, det hade inte varit roligt.

Imorgon o på fredag kommer Pontus få vara ledig pga jag inte kan gå eller hämta han, så han får vara hemma med mig. Om värken inte är för hemsk imorgon så hade jag tänkt att vi skulle bygga ihop hans legorymdstation med raket, det som tar tid är ju att hitta alla delar o att bygga ihop det.
Jag satt ju engång o byggde ihop en del star wars skepp men sen var det nån på besök och lekte med det o hade kul så det fanns inga skepp eller rymdstation kvar, men så kan det gå, det är bara att sätta sig och leta bitar o bygga, tycker att det är lite roligt att bygga lego med Pontus, fast jag får göra det mesta, men han är duktig att leta bitar.


Igår när jag åkte hem så såg jag min syster som var på väg till sin bil från jobbet, hon städar på sjukhuset.


Vad mer ska jag skriva om, har fortfarande julgardinerna uppe, kanske att jag har bytt dom tills sommaren =) om jag tar fram de gardinerna som jag ska ha uppe så har jag ju kommit ett steg närmare och stryker de, kanske att jag lyckas med det imorrn.Men att hänga upp dom klarar jag nog inte av.


V 10 så är det sportlov här, då har de luftlandet här på aqua arenan, så jag hoppas att jag kan ta mig dit med Pontus, Patrik kommer ju inte hem förrän vid kl 17, o då ska man ju äta tror inte att de hade öppet så länge, tror tiden va från kl 11-16 sen är osäker om det va på kvällen, tror inte det, kan ha varit till kl 19, men om han skulle gå med patrik hinner han va där i 1 timme, det är ju inte värt det man får betala. Men det ska nog gå bra  =)


Ihelgen som kommer händer det väl inte så mycket, på lördag ska Patrik få följa med Robban, Anna-Karin, Stefan o Marie på nån hårdrocksgrej med mat, så vi andra får väl hitta på något annat roligt, kanske se nån film och äta godis, det är ju alltid trevligt. Fast det brukar inte vara några bra filmer på tvn på helgerna, kanske det finns nån film på netflix som man kan se på.


Blixten har jamat HELA dagen idag, förutom när han har sovit en liten stund. Han vill ju ut i trapphuset  det är en av orsakerna han jamar. Han hoppade upp på torkställningen o den tippade på han, stackarn, men jag hoppas han lärde sig att man inte kan hoppa upp på den.


Ingen som har byxor i storlek 128 o 134, som de vill sälja? Pontus har växt en del, så snart har han inga byxor kvar, antingen är de försmå eller så är det hål på vänster knä tror jag det är, eller är det på höger, iallafall det är på en sida som det alltid är hål i på byxorna. inte på alla än, men på många  =)   ska ta mig en rensning där o titta igenom vad han har.



Nä dags att avsluta, har hållit på ett tag nu med att skriva.


Hejsvejs



2 kommentarer:

  1. Eva du är helt otroligt stark i detta elände du berör människor så otroligt mycke .....önskar verkligen att det inte blir sista födelsedagen med Pontus......och näe du skämmer inte bort honom du visar att han är en utav de bästa du har och du vet inte hur länge du få va med honom...det finns inga ord för vad du och din familj går igenom fortsätt som du gör och du jag har likadana gardiner och de kan du ha uppe sålönge du vill det är snyggt med rött ;-) en bamse kram till dig hoppas innerligt att du går bort smärtan och värken så att du kan få slappna av nångång kram Mikaela

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att dom ökade ditt plåster nu. Det va fasen på tiden! :)

    SvaraRadera