söndag 22 juli 2012

Recept på solskensbulle

Tänkte dela med mig av receptet på solskensbulle, de var så enkla att göra och de blev så goda, så även de som inte bakar ofta fixar att göra dessa. =)

Ingredienser:
1 pkt jäst för söta degar
100g smör eller margarin
3dl mjölk
½ tsk salt
1 dl socker eller vit sirap
ev 2 tsk kardemumma. (det hade jag i)
ca 9 dl vetemjöl.

Fyllning:
2 dl marsan- eller vaniljkräm. (jag köpte kok marsankräm och gjorde vaniljkrämen så det blev 2½dl och det räckte med lite tur)

Pensling:
1 ägg

Gardering:
50g smält smör eller margarin
1½dl strösocker

Tillbehör:
Spritspåse

1. Smula jästen i en bunke, smält matfettet i en kastrull på svag värme, tillsätt mjölken tills den fingervarmt, häll det över jästen och rör om så att det löser upp.

2. Tillsätt salt, socker och kardemumma. tillsätt mjölet, spara lite mjöl till bakningen.

3. Arbeta ihop degen, tills den blir blank och smidig och släpper kanterna, låt jäsa i ca 30 min till dubbel storlek.

4. Arbeta ihop degen och ta sedan upp den på bakbordet (mjölat) tillsätt mer mjöl om det behövs.

5. Dela degen i två delar. Rulla ut en bit till en lång längd och dela den i 12 lika stora delar, rulla till släta bullar. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper, och låt jäsa i 15min.

6. Häll vaniljkrämen i en spritspåse, gör en grop i mitten av varje bulle och fyll med kräm, låt bullarna jäsa igen i ca 15min.
Värm ugnen till 250 grader.

7. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 5-10min, låt bullarna svalna.
Efter gräddning penska bullarna med smällt smör och doppa dom i strösocker.


Super goda bullar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar