onsdag 26 september 2012

Läkarbesöket idag....

 
Idag vaknade jag av väckaren som ringde  första gången kl 8.30, låg sen och drog mig tills 8.55 för då ringde Robban och frågade om jag var vaken. Han undrade om jag ville ha skjuts till sjukhuset, så det tackade jag ja till, så jag skulle vara klar vid halv 11 för han skulle åka och lämna tillbaka en grej på bygg coop (vet inte vad det heter men det är på baksidan av coop på ersboda)

När jag höll på att göra mig iordning så kom de för att byta rör och vattenkran i köket, så nu är det äntligen gjort, det gör mycket i köket med en ny kran.

När vi hade varit på coop så åkte vi till sjukhuset, skulle ju ta blodprover.  trodde ju att de skulle använda venporten, men det gjorde de inte utan stack mig i armen, tyckte ju att de skulle använda den nu när de ändå har satt dit den...

Efter blodprovstagningen så gick vi ( jag & Robban) bort till resturangen vid centralhallen, där bjöds jag på lunch av Robban, det blev hamburgertallrik  =)  gott va det.
Sen efter lunchen gick vi tillbaka, och tog en kaffe och fika i den resturangen Kristallen, jag fick en citroncheesecake och en kopp kaffe, tyckte faktiskt att kaffet smakade ganska gott, vi hade tur att få ett bord, det var fullt med folk där.
Sen efter kl 13 åkte han hem, så då satt jag och väntade på Sophie, satt och spelade lite ruzzle. När hon kom så gick vi upp till läkarbesöket.....


Det var ett intressant läkarbesök. 
Först så lyssnade han på hjärtat och sånt som de ska göra. Jag berättade  att värken i ryggen är kvar, att den inte har blivit bättre fast alla mediciner som jag ska ta mot det.
Han berättar om testet som jag gjorde förra måndagen, och berättar nya saker som jag inte visste....
Nu kommer inte allt i rätt ordning som han sa det i, men ska försöka få med det mesta.

Det visade att cellgifterna har gjort sitt jobb på vissa platser. Man ser ingen cancer i  levern eller lungan, vilket är BRA. men har fortfarande metastaser i lymfkötlarna (men de har minskat) om jag nu fattade rätt så är det iövre buken, och det onda i ryggen ( ländryggen ) är cancer i kota L 2-3.
När han började berätta så blev jag ledsen,  men sen när han säger att jag har cancer i ländryggen så känner jag att nu har ni glömt tala om detta för mig. Och det va ingen cancer runt njuren.
Då kände jag mig förvirrad...

Jag fick förklarat för mig (innan sommaren,efter första cellgiften ) att det onda i ländryggen kommer ifrån svullnaden runt vänster njure, metastaser runt njuren, och de gör så jag får ont i ryggen. Jag har detta även skrivet på mitt läkarintyg.!!!!!! det står inget om att det är cancer där, ingen har talat om för mig att jag har det där, förrän idag. Så det blev som en chock.  Jag trodde att det onda va för att det va svullet runt njuren, att kanske cellgifterna inte hjälpte.

I min journal står det var jag har cancer, fick det uppläst idag, då va det i levern, mellan lungorna, ländryggen kota L 2-3  och i övre buken  metastaser i lymfkörtlarna ( jag hoppas nu att jag har förstått rätt)

Jag kände mig så förvirrad när jag kom hem, så jag tittade på mitt läkarintyg, kände har jag hört helt fel från början, för enligt han så skulle jag veta att jag hade det i ländryggen.

Jag har nu skrivit ner på en lapp om saker som jag ska ta upp, jag hoppas att jag ska få träffa läkaren imorgon. Jag kommer att få bli strålad 1 gång och det kan ske i veckan, han skulle höra av sig om det. Annars så ska jag säga till sköterskan att jag vill träffa han. detta har jag skrivit ner på min lapp, ska även ta med mig penna och papper och skriva ner allt han säger.

*  Jag har svårt att sova.

* Jag har fått olika svar om var cancern är
.
* Är det min uppgift att fråga vart cancer är?

* Tappar förtroendet

*  Många byten av läkare, Vill ha en och samma läkare, jobbigt med flera olika.

*  Fel sägning om vart cancern är.
nr 1 säger att det är i njuren
nr 2 säger att det är runt njuren & värken i ryggen är pga svullnad runt njuren
nr 3 säger att det inte är runt njuren, men cancer i ländryggen kota L 2-3. den gör värken.

* Vem ska jag tro på???? LITA på

* Du har kanske inte frågat var du har cancer ( fick det som ett svar idag)  ska man säga så till en pasient??

dessa funderingar har jag, har lagt i sjukintyget oxå i väskan, ska visa han det, att så här har jag fått det förklarat, för att visa att ni säger olika saker till mig.

Jag känner mig inte ledsen nu, på sjukhuset va jag ledsen, nu känner jag mig mera arg på dom.  Jag har säkert missat skriva ner något mer om vad han sa, men jag blir bara så arg när jag tänker på det. Det är ju fan mitt liv som de säger olika saker om, fattar de inte det.

 Det va SÅ skönt att Sophie hade möjlighet att följa med mig idag, det är jag så glad och tacksam för.
Jag ska få åka med henne in till sjukhuset imorgon, ska ju få cellgifterna då, ska vara där kl 8.30.
Ska även få någon medicin mot skelettet, har ju blivit svagare i benen, men det märker jag bara när jag går i trappor och när jag ska resa mig upp från golvet, då känner jag att jag är svagare i benen, men när jag går så går det bra, då känner jag inte av det.


Nu har jag fått skriva av mig om det....
Efter läkarbesöket, så gick vi bort till apoteket, behövde ju som sagt hämta ut lite mediciner, men då kunde man inte det för de hade något fel på apparaterna eller datorn. Så då åkte vi till apoteket i Holmsund, de hade hemma nästan allt som jag behövde, de ska beställa hem sprutorna så de kommer på torsdag, sen gjorde jag så att Patrik kan hämta ut mediciner åt mig, det kan ju vara bra.
Sen körde Sophie hem mig, hade sen tänkt att gå och hämta Pontus för klockan var vid fyra när vi kom hem, men då sa Sophie att hon kunde hämta han åt mig så kunde jag gå upp. Så himla snällt  =)


Tack både Robban och Sophie för er hjälp idag, det är guld värt.  <3 <3 <3  det finns inga ord hur tacksam jag är.


Jag hade ju planer på att gå till jobbet en sväng på torsdag, men får se hur det blir med strålningen, imorgon får jag kanske veta när strålningen blir av, om det blir i veckan på torsdag el fredag eller kanske i nästa vecka, 

Ska väl nu försöka gå och sova, fast jag är väldigt pigg just nu...

Hejsvejs












1 kommentar:

  1. Låter snurrigt de du skriver :(
    Å du ska inte behöva ha flera olika doktorer. Jag har Per Bergström på onkologen om du är där. Å han är väldigt bra å duktig på förklara så se om du kan få han. Har däremot inte träffat fler där men han kan du nog bli nöjd med.

    Å kramar ordentligt om dej <3 Du behöver all styrka du kan få å se till din familj å ta styrka av dom! :)

    SvaraRadera