fredag 3 augusti 2012

Åter i Umeå.

min taxi nota.

utsikten

hörnfönster

Ja igår kl 16.30 kom jag tillbaka till Umeå. Resan hem gick bra men kände att jag fick feber ungefär halvvägs så det va lite jobbigt. Men som tur va så pratade chauffören en del så man tänkte på annat. Resan blev billig kostade mig 80kr istället för ca 1400kr som det stod på taximetern.
Innan jag fick åka från sjukhuset i övik så gav de mig mera antibiotika. När det hade droppat en stund vid halv tre så sätter sig sköterskorna för att fika och som sagt så hörs det när de pratar. Då hör jag att hon som har beställt min sjuktaxi säger så här. "Jag kom att tänka på en sak, jag beställde ju sjuktaxi till E men vem betalar då från hennes län för vi betalar ju bara i vårt län." En annan säger. " de får väl släppa av henne i nordmaling " då säger sköterskan. " ja det är ju inte mitt problem" allt detta hör jag. Så då blir jag ju orolig för jag vet ju inte hur det fungerar. Och inte har jag ju råd med taxi från nordmaling.

Så då ringer jag på alarmklockan.
En annan sköterska kommer in.
Så jag säger.
"nu undrar jag hur detta med sjuktaxi fungerar är det något som jag måste betala? För nu har ju jag legat här och har hört hur de där ute har pratat och har då hört att eraat län bara betalar här men hur blir det då för mitt län?ska jag betala för hela den resan?för isåfall måste jag ordna ett annat sätt att ta mig hem för jag har inte råd att betala en dyr taxi och vill inte behöva kliva av i nordmaling. Och sen kan du säga till dom att patienter hör när de sitter och pratar om allt och det är ju inte så bra så det ska ni nog tänka på.
Sköterskan sa nä det är ju inte bra . (hon hade inte suttit med de så hon hade inte riktigt hört deras samtal)
Så hon gick och frågade hur det gick till om sjuktaxin om jag skulle behöva betala resan från västerbotten. Men det skulle jag inte behöva.
Sen hade jag fått mer rodnad på armen som jag visade. Så sköterskan hämtade en underläkare som tittade på armen. Men de sa att jag kunde åka ändå och även sköterskan som hade sagt det där kom in kan säga att hon skämdes en del.
Efter det gick jag ut till taxin.

När jag kom hit var jag helt slut och hade feber 38.3 fick alvedon. Fick mitt rum direkt. Har ett hörnfönster så man har en fin utsikt men kan säga att det är ett kallt rum. Inatt hade jag 3 täcken men frös ändå. Det va inte så kul.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar