tisdag 21 augusti 2012

Bakade piroger idag



Pirogerna
 

Var och handlade som sagt på konsum, bestämde att jag skulle göra köttfärspiroger. Jag hann sitta och prata med Marie medans hon jobbade, kul att se på när andra jobbar =) måste vara ett ganska tungt jobb att jobba i mataffär, man ska fylla på med varor och så, men jag tycker att det ser roligt ut ändå. Satt iallafall och surrade med henne ett tag, under tiden så ringer underläkaren för hon hade då hört att jag inte ville riktigt ha en venport, jag sa till henne att det jag är rädd för är att få en till infektion, för det vill jag inte ha, och att om det skulle bli så igen så förlorar jag dyrbar tid med att ligga på sjukhuset. Det slutade med att hon skulle höra med nånannan läkare som kan mera om venportar, vad det finns för risker. Jag ska kolla på nätet sen och läsa lite om dom oxå.


Körde sen hem iallafall på moppen, och gjorde köttfärsåsen som jag skulle ha i, så den skulle hinna stelna innan jag skulle göra pirogerna. Gjorde den och kände att jag va trött i kroppen idag, sen kom hemsjukvården och gav mig antibiotikan, när det va klart så vilade jag en liten stund på soffan. Det kändes som all ork försvann.
Vid 15.30 började jag med degen, för den skulle ju jäsa oxå i 30min.
Sen kom Patrik hem och då fick han hjälpa mig med att kavla ut degen.
Men super goda blev de iallafall, vi åt 2 st var och det är kvar nu 13st piroger, det blev 19st, kunde ha blivit flera men jag va så trött så jag orkade inte. Kunde ju kanske ha gjort en halv deg, men nu har man ju några i frysen till lunch eller matlåda.


Jag tänker skriva ner receptet nu, tror att degen kan vara bra när man gör egen pizza för den är enkel att jobba med, ska testa det nån dag, kanske till helgen, vem vet.

detta behövs till pirogerna.

1 pkt jäst
1 tsk salt
100gram smör
5dl mjölk
ca 20dl vetemjöl
4 st ägg


och din köttfärsås

pensling 2st ägg.

Gör så här.
Smula ner jästen. Smält smöret och blanda i mjölken så det är fingervarmt. Häll i salt, vetemjöl och äggen, blanda till en smidig deg.
Låt jäsa i 30min.
Dela degen och kavla ut, skär ut pirogerna, kanske kavla lite till så pirogen får en bra storlek, lägg på köttfärsen,(jag tog även på lite ost på köttfärsen) vik ihop kanterna och ta en gaffel och tryck ihop kanterna så inte fyllningen åker ut.
Låt dom jäsa i 15min, pensla med ägg.
In i ugnen på 200grader i 15-20 min.

Servera med en sallad.

Av denna sats blir det ju en del, så man kan ju göra halva satsen så får man 10-12 st piroger som blir en bra storlek.

Testa så får ni säga vad ni tycker sen.


Nu har Pontus kommit hem, han har varit och lekt med sin kompis Oskar hela dagen =) jag tror att han kan vara trött nu efter en lång dag med skola och lek =)


Nu är det bara 4 behandlingar (antibiotikan) kvar, en ikväll och tre imorgon, man får se vad de säger ikväll när jag kommer till sjukhuset, hoppas att det stämmer, för nu vill jag sova hemma, det va ju som förra helgen jag gjorde det sist så det är ju ett tag sen.


Känner mig lite öm i kroppen nu, hoppas att det inte är något på G, kanske en infektion nr 2 fast det borde ju visa sig på blodproverna jag tog imorse isåfall.


Nä nu har jag inget mer att skriva om.

hejsvejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar